Elenger z sukcesem wkroczył na polski rynek bunkrowania LNG
Elenger, największy prywatny koncern energetyczny w regionie bałtycko-fińskim, oficjalnie rozszerza działalność w Polsce o bunkrowanie statków skroplonym gazem ziemnym (LNG). W dniu 6 lipca 2025 r. firma z powodzeniem przeprowadziła pierwsze tankowanie metodą „truck-to-ship” nowo budowanego w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. promu pasażersko-samochodowego RO-PAX NB101.
Bunkrowanie „truck-to-ship” polega na bezpośrednim tankowaniu statków, w tym przypadku skroplonym gazem ziemnym (LNG), przy użyciu autocystern. To rozwiązanie umożliwia elastyczne i bezpieczne zaopatrywanie jednostek pływających w paliwo w portach morskich.
− „Cieszymy się z tego historycznego kroku na polskim rynku. To efekt wieloletniego doświadczenia naszych specjalistów w dostawach LNG oraz w budowie stacji regazyfikacji. Teraz z powodzeniem przenosimy te kompetencje na rynek bunkrowania” − mówi Marius Kairys, prezes Elenger Sp. z o.o. −
„Dzięki własnej flocie autocystern i sprawdzonemu know-how możemy zapewnić armatorom niezawodne i ekologiczne paliwo, co realnie przyczynia się do redukcji emisji w regionie Morza Bałtyckiego” − dodaje Kairys.
Marius Kairys, prezes zarządu Elenger Sp. z o.o.
Bunkrowany przez Elenger statek, to nowoczesny prom do przewozu 400 pasażerów oraz samochodów. Jednostka została wyposażona w cztery dwupaliwowe silniki (LNG/diesel), co docelowo ma ograniczyć emisję CO₂ o około 25% w porównaniu do tradycyjnych napędów. Przy pomocy trzech należących do Elenger autocystern, do kriogenicznego zbiornika promu NB101 podano 139 metrów sześc. skroplonego gazu ziemnego. Było to pierwsze tankowanie tej nowo budowanej jednostki, dlatego operację bunkrowania poprzedziły drobiazgowe przygotowania. Najpierw przetestowano i zatwierdzono przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV wszystkie układy zasilania, kontroli, wentylacji i bezpieczeństwa będące integralną częścią systemu LNG. Silniki sprawdzono wstępnie na paliwie konwencjonalnym, a następnie zbiornik LNG osuszono i schłodzono ciekłym azotem do -130°C oraz przetestowano na szczelność, co pozwoliło potwierdzić gotowość promu do przyjęcia LNG. Podczas bunkrowania monitorowano systemy bezpieczeństwa, atmosferę w pomieszczeniach oraz parametry operacyjne: temperaturę, ciśnienie i poziom LNG w zbiorniku gazowym promu.
Prom RO-PAX NB101, źródło: PortalMorski.pl
Jak informuje stocznia, prom NB101 przechodzi obecnie próby portowe HAT (Harbour Acceptance Tests), poprzedzające próby morskie jednostki. Celem podania paliwa było przeprowadzenie drugiej i ostatniej fazy testowania siłowni promu, podczas prób portowych, a także testów silników. Kolejne bunkrowanie promu NB101 skroplonym gazem ziemnym zaplanowano tuż przed próbami morskimi.
Poza Polską, Elenger ma na swoim koncie ponad 6000 operacji bunkrowania LNG metodą „truck-to-ship” − głównie w portach Tallin, Helsinki, Hanasaari i Hanko. Co istotne, Elenger jako pierwszy w regionie państw bałtyckich rozpoczął tego typu usługi w 2017 roku. Firma dysponuje również własnym statkiem bunkrującym Optimus, wykorzystywanym w operacjach „ship-to-ship” w regionie morza Bałtyckiego.
Dotychczas Elenger uznawany był za czołowego specjalistę w sprzedaży czystych źródeł energii, jako drugi co do wielkości prywatny operator sieci gazowej w Polsce, dostarczający gaz ziemny, energię elektryczną oraz oferujący doradztwo w zakresie efektywności energetycznej. Obecnie, dzięki profesjonalnej organizacji logistyki, własnej flocie autocystern LNG oraz zespołowi ekspertów, Elenger umacnia swoją pozycję także jako wszechstronny dostawca skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla przemysłu, ciepłownictwa i transportu morskiego, otwierając armatorom realny dostęp do tego ekologicznego paliwa również na rynku polskim.
ZAPYTAJ O SZCZEGÓŁY
Czytaj także
Elenger stawia na BIO ‒ na lądzie i na morzu
Elenger, największa prywatna grupa energetyczna w rejonie bałtycko-fińskim, przyspiesza dekarbonizację regionu. Po ogłoszeniu planów dotyczących pierwszych w Polsce instalacji do zatłaczania biometanu do sieci wysokiego ciśnienia i budowie kolejnych stacji regazyfikacji w pełni gotowych na OZE, firma rozszerza ekologiczne działania na Bałtyku, dostarczając bioLNG do promów Tallink w Estonii. Z tego rozwiązania mogą czerpać korzyści także polscy armatorzy dzięki mechanizmowi poolingu emisji wprowadzonemu przez unijne przepisy FuelEU Maritime.
Pierwszy w Polsce projekt zatłaczania biometanu do dystrybucyjnej sieci gazowej wysokiego ciśnienia
Elenger Dystrybucja z dofinansowaniem na budowę stacji zatłaczania biometanu.
Elenger dołącza do PPLNG, wspierając dekarbonizację transportu morskiego
Elenger Sp. z o.o., polski oddział wiodącego dostawcy LNG w regionie Morza Bałtyckiego, dołączył do Polskiej Platformy LNG (PPLNG). Współpraca ma na celu wymianę doświadczeń, wzmocnienie rozwoju rynku LNG w Polsce oraz wspieranie transformacji energetycznej w sektorze morskim. Oficjalne ogłoszenie partnerstwa zbiegło się z IX Konferencją „LNG i bioLNG: Filary Energetycznej Stabilności Europy”, która odbyła się w Gdyni w dniach 6-7 października 2025 roku. Aktywnie uczestniczył w niej Dyrektor Zarządzający Elenger Sp. z o.o., Marcin Płocharski.