Informacja dotycząca wdrożenia sygnalistów w Grupie Elenger Polska

 

Informujemy, że w Grupie Spółek Elenger Polska Spółka z o.o. oraz Elenger Dystrybucja Spółka z o.o. (dalej także „Elenger” albo „Spółki”) ustalona została procedura sygnalistycznych zgłoszeń wewnętrznych przewidziana w ustawie o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r. (Dz. U. z 2024 poz. 928) (dalej także „Procedura”).
 

1. Jak dokonać zgłoszenia

 

Sygnaliści mogą zgłaszać nieprawidłowości na jeden z poniższych sposobów:

  • pisemnie na adres: Elenger Polska Sp. z o.o., Grunwaldzka 184, 60-166 Poznań, z obowiązkowym dopiskiem: „do rąk wewnętrznego specjalisty ds. zgłoszeń sygnalistycznych”
  • na adres e-mail: sygnalista@elenger.pl

 

2. Kto przyjmuje zgłoszenia i podejmuje działania następcze w Elenger

 

W Elenger zgłoszenia wewnętrznego dokonuje się do specjalisty. Wspólnym dla spółek Elenger specjalistą jest: pełnomocnik ds. compliance w Elenger Polska. Specjalista (względnie inne osoby wskazane w Procedurze) upoważniony jest do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i ich weryfikacji.    

 

Odpowiedzialnym za podejmowanie działań następczych, w zakresie oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, prowadzenia postępowania wyjaśniającego, jest specjalista lub komisja, opisana w Procedurze.

 

Odpowiedzialnym za podejmowanie działań następczych w pozostałym zakresie jest:

  • dla Elenger Polska – Zarząd Elenger Polska;
  • dla Elenger Dystrybucja – Zarząd Elenger Dystrybucja.

     

Po wpłynięciu zgłoszenia wewnętrznego dokonuje się jego potwierdzenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.


3. Jak rozpoznawane jest zgłoszenie

 

Po otrzymaniu zgłoszenia wewnętrznego i jego weryfikacji osoby upoważnione wskazane w Procedurze, podejmują działania następcze, z zachowaniem zasad należytej staranności.

 

Działania następcze polegają w szczególności na ocenie prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu i przeciwdziałaniu naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych. Działania następcze powinny zmierzać w szczególności do wyciągnięcia konsekwencji prawnych wobec osób, które dopuściły się naruszenia prawa oraz do uniknięcia podobnych naruszeń prawa w przyszłości.

 

Maksymalny termin na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej nie powinien przekraczać 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub, w przypadku nieprzekazania potwierdzenia sygnaliście, 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał prawidłowego adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.


4. Nieprzyjmowanie zgłoszeń anonimowych

 

Sygnalista dokonuje zgłoszenia w ramach zgłoszenia wewnętrznego z podaniem swoich danych osobowych. Zgłoszenia anonimowe w ramach zgłoszenia wewnętrznego nie są możliwe – zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane przez Elenger.


5. Informacje, które należy wskazać w zgłoszeniu

 

Sygnalista zobowiązany jest podać w zgłoszeniu wewnętrznym:

a) swoje imię i nazwisko,

b) adres do korespondencji rozumiany jako adres swojej skrzynki e-mail albo adres korespondencyjny,

c) opis stanu faktycznego,

d) wskazanie osób, których zgłoszenie dotyczy,

e) obszar naruszenia prawa którego zgłoszenie dotyczy,

f) dowody.

Administratorem danych osobowych w przypadku zgłoszenia wewnętrznego jest Spółka. 


6. Jakich obszarów mogą dotyczyć zgłoszenia sygnalistyczne

 

Sygnalistyczne zgłoszenia wewnętrzne dotyczą informacji o potencjalnych lub faktycznych naruszeniach prawa, przy czym przez naruszenie prawa rozumie się działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:

 

a) korupcji;

b) zamówień publicznych;

c) usług, produktów i rynków finansowych;

d) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

e) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;

f) bezpieczeństwa transportu;

g) ochrony środowiska;

h) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

i) bezpieczeństwa żywności i pasz;

j) zdrowia i dobrostanu zwierząt;

k) zdrowia publicznego;

l) ochrony konsumentów;

m) ochrony prywatności i danych osobowych;

n) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;

o) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego lub Unii Europejskiej;

p) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;

q) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela, występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązanych z wyżej wymienionymi dziedzinami.


7. Poufność

 

Wszystkie zgłoszenia traktowane są z najwyższą poufnością. Ochrona sygnalistów przed represjami jest dla nas priorytetem. Dane osobowe związane z procesem zgłoszenia są przetwarzane zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych (RODO). W związku z powyższym organizacja przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętej zgłoszeniem wewnętrznym oraz zapewnia w szczególności ochronę poufności tożsamości sygnalisty i osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.


8. Zgłoszenia zewnętrzne

 

Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych wprowadzonej przez Elenger. Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny, a w stosownych przypadkach przez instytucje, organy lub jednostki organizacyjne Unii Europejskiej. Według wiedzy Spółki, na dzień ustanowienia Procedury kanał do dokonywania zgłoszeń zewnętrznych nie został jeszcze przez Rzecznika Praw Obywatelskich / organy publiczne ustanowiony. Informacje o sposobie funkcjonowania kanału do dokonywania zgłoszeń zewnętrznych powinny być udostępnione przez ww. podmioty w późniejszym terminie.  

 

 

Pliki do pobrania: