Ile wyniosą opłaty dystrybucyjne za energię elektryczną w 2024 r.?
Istotnym elementem kosztów energii elektrycznej są opłaty wynikające z faktur za część dystrybucyjną. Wysokość niektórych stawek na 2024 r. jest już nam znana, ogłoszenie kolejnych nastąpi do końca br. Czas na wstępne podsumowanie opłat w taryfach biznesowych.

Czas na wstępne podsumowanie opłat w taryfach biznesowych.

Ostatnio miałem okazję przygotować symulację nowych opłat dla naszego klienta. Na podstawie już zatwierdzonych podwyżek pokusiłem się o prognozę zmiany kosztów w budżecie firmy o wolumenie rocznym ok. 500 MWh:
- w 2023 r. przedsiębiorca płacił rocznie za energię bierną 6 000 zł/rok, w 2024 r. ta kwota może sięgać już 11 800 zł/rok.
- w 2023 r. jego opłata mocowa wynosiła 47 000 zł/rok, w 2024 r. może sięgać już 57 810 zł/rok.
- w 2023 r. zużycie firmy wynosiło 500 MWh/rok i opłata kogeneracyjna wynosiła 2 480 zł/rok, w 2024 r. wyniesie już 3 090 zł/rok.
Podsumowując, analizowany przeze mnie przedsiębiorca musi liczyć się z podwyżkami o ponad 17 000 zł/rok. A to niestety nie wszystkie podwyżki po stronie dystrybucji, których możemy się spodziewać. W kolejnym artykule napiszę o zmianach w opłatach wynikających z zatwierdzonych przez URE taryf dla dystrybucji energii elektrycznej na rok 2024.
Jeśli chcesz przeanalizować dokładnie swoją sytuację rachunków oraz poznać możliwości ochrony przed nadchodzącymi podwyżkami, zapraszamy do kontaktu.
~ Jacek Szczęsny – Kierownik ds. klienta Biznesowego
_ _ _
[I] Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną oraz zmieniające je Rozporządzenie z dnia 12 kwietnia 2012 r.
[II] Średnia cena sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym (roczna) www.ure.gov.pl
[III] art. 74 ust. 4 pkt 1) oraz art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1854 ze zmianami, dalej Ustawa)
[IV] Ustawa z 14 grudnia 2018 roku o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz.U. poz. 42 z dnia 10 stycznia 2019 r.)
[V] Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii Art. 98. [Stawka opłaty OZE]
[VI] Informacja Prezesa URE www.ure.gov.pl
[VII] art. 11b ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej
[VIII] Taryfy Bxx
[IX] Taryfy Cxx
Czytaj także

Gaz LNG - niezależna energia do ogrzewania hal
W dobie rosnących kosztów energii i coraz większej presji na redukcję emisji gazów cieplarnianych, przedsiębiorcy poszukują efektywnych, ekologicznych i niezależnych źródeł energii. Skroplony gaz ziemny (LNG) dostarczany autocysternami do klienta staje się odpowiedzią na te potrzeby – szczególnie dla firm, które chcą ogrzać lub schłodzić hale magazynowe, logistyczne czy produkcyjne, zwłaszcza w lokalizacjach bez dostępu do gazociągu. To rozwiązanie, które łączy prostotę wdrożenia, minimalne wymagania przestrzenne, elastyczność finansową dzięki możliwości wynajmu urządzeń oraz własny magazyn gazu.

Jakie opłaty znajdują się na fakturze za prąd dla firm?
Zrozumienie struktury opłat to pierwszy krok do lepszej kontroli kosztów i ewentualnej optymalizacji zużycia. Dowiedz się, jak czytać fakturę za prąd i które elementy faktury wpływają na jej końcową wartość.

Główne rodzaje gazu ziemnego dla firm dostępne w Polsce
Wybór odpowiedniego rodzaju gazu ziemnego może mieć realny wpływ na efektywność energetyczną firmy oraz koszty związane z jej funkcjonowaniem. W Polsce dostępnych jest kilka rodzajów gazu ziemnego, różniących się między sobą przede wszystkim składem chemicznym, wartością opałową, ciepłem spalania, szybkością spalania, gęstością (stosunek wartości kalorycznej odniesionej do jednostki objętości gazu) oraz przeznaczeniem. Poznaj specyfikę najpopularniejszych gazów wykorzystywanych w naszym kraju.