Kogeneracja, czyli jak upiec dwie pieczenie na jednym… gazie

Jak podnieść efektywność energetyczną w firmie? W dobie ciągłych podwyżek to pytanie z pewnością pojawia się w głowie niejednego przedsiębiorcy w naszym kraju. Kogeneracja – to rozwiązanie, które daje gwarancję na obniżenie kosztów związanych z pozyskiwaniem energii.

5 min czytania
instalacja kogeneracyjna z widocznymi silnikami elektrycznymi

Kogeneracja – co to jest?

Najkrócej ujmując, dostarcza Twojej firmie energię elektryczną i ciepło w jednym procesie technologicznym – spalania gazu ziemnego. Co to oznacza dla Twojego przedsiębiorstwa? Znaczne oszczędności na rachunkach za prąd i energię cieplną dzięki mniejszemu zużyciu paliwa.

Z roku na rok coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce decyduje się na wdrożenie technologii kogeneracji. Są dwa powody tego stanu rzeczy. Pierwszym – szukanie rozwiązań mających na celu oszczędności ekonomiczne, drugim – wymogi Unii Europejskiej (redukcja emisji CO2 dla państw członkowskich do poziomu 55% w 2030 r., w porównaniu z 1990 r.). Sporo firm nadal korzysta z węgla, dlatego konieczne jest stopniowe przeprowadzanie zmian. Z pomocą przychodzi państwo oferując możliwość ubiegania się o dofinansowanie takiej instalacji w przedsiębiorstwie.

 

Kogeneracja – co to znaczy, jak działa?

W procesie kogeneracji paliwo dostarczane w postaci gazu ziemnego i biomasy (kogeneracja gazowa) lub innych źródeł odnawialnych oraz konwencjonalnych, przetwarzane jest jednocześnie na ciepło i energię elektryczną. Prąd powstaje identycznie jak w elektrowniach – wprowadzając w ruch obrotowy wirnik generatora prądu. Energia cieplna, powstała jako ciepło odpadowe, wykorzystywana jest do ogrzewania wody, budynków oraz zasilania instalacji technologicznych.

 

Kogeneracja – schemat działania

Obraz
kogeneracja schemat

 

Czy to rozwiązanie dla Twojej firmy?

Gdzie kogeneracja jest wykorzystywana? Technologia ma szczególne zastosowanie w obiektach z wysokim zapotrzebowaniem na energię elektryczną lub gorąca wodę. Są to przede wszystkim przedsiębiorstwa energetyki cieplnej, zakłady produkcyjne, hotele, biurowce, szpitale, czy też budynki i osiedla mieszkaniowe. 

 

Co zyskujesz?

Czy kogeneracja się opłaca? Zastosowanie procesu kogeneracji to gwarancja niższych kosztów pozyskiwania energii i najskuteczniejsza forma podniesienia efektywności energetycznej w firmie. Połączenie wytwarzania prądu z jednoczesnym wytwarzaniem ciepła podnosi efektywność systemu nawet o 30-40% (efektywność pow. 10% znaczy, że kogeneracja jest wysokosprawna), redukując tym samym zużycie potrzebnego paliwa. Tak produkowany prąd i ciepło są tańsze niż tradycyjny zakup energii z sieci.

Obok czynniku ekonomicznego bardzo ważną korzyścią jest również czynnik ekologiczno-wizerunkowy. Kogeneracja doskonale wpisuje się we wszechobecny trend zmiany „czarnej” energii na „zieloną”. Nie tylko ograniczasz emisję gazów cieplarnianych do atmosfery i masz realny wpływ na jakość powietrza w okolicy, ale również zużywasz mniej paliwa w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła.

Kolejną zaletą jest uniezależnienie się od sieci energetycznej. Wytwarzasz prąd i ciepło na miejscu, bez nerwowych oczekiwań na wznowienie dostawcy energii po awarii, do których dochodzi z różnych powodów.

 

Case study – zwrot po 4 latach, 5 tys. oszczędności miesięcznie

Ogromną zaletą kogeneracji jest krótki czas zwrotu z inwestycji. W przypadku jednego z naszych klientów inwestycja w kogenerację zwróciła się już po 4 latach. Omawiany przypadek dotyczy zakładu produkcyjnego z branży gastronomicznej. Dokładny audyt firmy, optymalizacja i modernizacja systemu źródeł zasilania w przedsiębiorstwie pozwala obecnie na średnie, miesięczne oszczędności na poziomie 5 tys. zł.

 

Zacznij oszczędzać!

Dowiedz się więcej na temat kogeneracji, jakie są możliwości instalacji tej technologii w Twojej firmie, ile kosztuje kogeneracja i ile możesz zyskać. Przeprowadzimy bezpłatny audyt i doradzimy najkorzystniejsze rozwiązanie dla Twojego przedsiębiorstwa.

Czytaj także

LNG ogrzewanie hal

Gaz LNG - niezależna energia do ogrzewania hal

W dobie rosnących kosztów energii i coraz większej presji na redukcję emisji gazów cieplarnianych, przedsiębiorcy poszukują efektywnych, ekologicznych i niezależnych źródeł energii. Skroplony gaz ziemny (LNG) dostarczany autocysternami do klienta staje się odpowiedzią na te potrzeby – szczególnie dla firm, które chcą ogrzać lub schłodzić hale magazynowe, logistyczne czy produkcyjne, zwłaszcza w lokalizacjach bez dostępu do gazociągu. To rozwiązanie, które łączy prostotę wdrożenia, minimalne wymagania przestrzenne, elastyczność finansową dzięki możliwości wynajmu urządzeń oraz własny magazyn gazu.

zdjęcie ekspedientki za kasą w cukierni

Jakie opłaty znajdują się na fakturze za prąd dla firm?

Zrozumienie struktury opłat to pierwszy krok do lepszej kontroli kosztów i ewentualnej optymalizacji zużycia. Dowiedz się, jak czytać fakturę za prąd i które elementy faktury wpływają na jej końcową wartość.

zdjęcia palnika z włączonym gazem

Główne rodzaje gazu ziemnego dla firm dostępne w Polsce

Wybór odpowiedniego rodzaju gazu ziemnego może mieć realny wpływ na efektywność energetyczną firmy oraz koszty związane z jej funkcjonowaniem. W Polsce dostępnych jest kilka rodzajów gazu ziemnego, różniących się między sobą przede wszystkim składem chemicznym, wartością opałową, ciepłem spalania, szybkością spalania, gęstością (stosunek wartości kalorycznej odniesionej do jednostki objętości gazu) oraz przeznaczeniem. Poznaj specyfikę najpopularniejszych gazów wykorzystywanych w naszym kraju.

Formularz

Zapytaj o ofertę dla swojej firmy

 

Wypełnij poniższy formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i przedstawi ofertę dla Twojej firmy.

Obraz
logo lider jakości obsługi klienta 2025 elenger

W celu lepszego dopasowana oferty do potrzeb Twojej firmy dołącz ostatnią fakturę za prąd i/lub gaz

Dodaj załącznik (max. 5mb)
Brak załączonych plików

Wysłanie zapytania ofertowego stanowi wyrażenie zgody na jednorazowy kontakt ze strony Elenger przy wykorzystaniu środków komunikacji na odległości, w celu przedstawienia oferty sprzedaży.