Pytania i odpowiedzi

Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami.

GAZ ZIEMNY

Jakie są korzyści z zakupu gazu od Elenger?

Oferujemy konkurencyjne stawki, elastyczne umowy i wsparcie dedykowanego opiekuna. Wszystko po to, aby zapewnić firmom wygodę, bezpieczeństwo i oszczędności. Dodatkowo klient może liczyć na profesjonalną analizę zużycia i doradztwo.

Czy oferta gazu Elenger obejmuje także prognozy i rozliczenia rzeczywiste?

Tak – klient może wybrać między rozliczeniem prognozowanym a opartym na rzeczywistym zużyciu. Umożliwiamy również zmianę modelu w trakcie trwania współpracy. Dzięki temu rozliczenia można lepiej dopasować do sposobu działania firmy.

Czy można uzyskać ofertę z gwarancją ceny?

Tak, model „Stała cena” zapewnia niezmienność stawki przez cały okres obowiązywania umowy. To rozwiązanie zapewnia bezpieczeństwo finansowe w czasach zmienności rynkowej. Dostępne są różne warianty długości kontraktu – np. 12 lub 24 miesiące.

Czy Elenger oferuje wsparcie opiekuna handlowego?

Tak, każdy klient otrzymuje indywidualnego opiekuna, który wspiera go w całym procesie – od pierwszego kontaktu, konsultacji potrzeb do podpisania umowy. To gwarancja sprawnej obsługi i szybkiego reagowania na potrzeby firmy. Opiekun służy również pomocą przy analizie faktur i doborze kolejnych rozwiązań. 

Czy Elenger oferuje wsparcie w optymalizacji kosztów gazu?

Tak, analizujemy profil zużycia gazu i pomagamy dobrać model rozliczeń oraz długość umowy, które mogą przynieść firmie wymierne oszczędności. Doradztwo obejmuje też analizę opłat na fakturze i wskazanie możliwych obszarów do poprawy.

Czy można skorzystać z oferty przy nowym punkcie poboru gazu?

Tak, obsługuje także nowo uruchamiane punkty poboru – wystarczy, że posiadają one aktywną umowę dystrybucyjną. Wsparcie opiekuna ułatwia rozpoczęcie współpracy od zera.

Czy można połączyć zakup gazu i energii w jednej ofercie?

Oferujemy również energię elektryczną, co pozwala przygotować kompleksową ofertę dla firm. To wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które chcą uprościć zarządzanie mediami i mieć jednego sprzedawcę.

Czy faktury za gaz dostępne są online?

Tak, udostępniamy e-faktury w systemie e-BOK. Klienci mogą w dowolnym momencie pobierać dokumenty, sprawdzać zużycie i historię rozliczeń. Dostęp online ułatwia kontrolę kosztów i archiwizację danych.

Co jest potrzebne do przygotowania oferty?

Analizujemy dane z faktur: zużycie, taryfę, grupę przyłączeniową oraz profil działalności. Im więcej danych, tym trafniejsza i bardziej korzystna oferta. Analiza wykonywana jest bezpłatnie, a propozycja nie zobowiązuje do podpisania umowy.

Na jaki okres można podpisać umowę na gaz ziemny?

Umowy zawierane są na okres od 3 do nawet 72 miesięcy, w zależności od potrzeb firmy i wybranego modelu zakupu. Okres ustalany jest indywidualnie, z uwzględnieniem sezonowości i planów rozwojowych. Dłuższy kontrakt często wiąże się z możliwością uzyskania korzystniejszych stawek.

Czy mogę zmienić sprzedawcę gazu bez przerw w dostawie?

Tak, zmiana sprzedawcy odbywa się bez przerw w dostawie gazu i nie wymaga żadnych prac technicznych. Instalacja pozostaje bez zmian, a klient nie odczuwa różnicy w funkcjonowaniu systemu. Cały proces jest przez nas nadzorowany, co ogranicza formalności do minimum.

Czy oferta Elenger obejmuje cały kraj?

Tak, dostarczamy gaz ziemny firmom z całej Polski – niezależnie od regionu czy wielkości zużycia. Współpracujemy z operatorami sieci gazowych w każdym województwie.

Jakie firmy mogą skorzystać z oferty Elenger na gaz ziemny?

Z oferty mogą skorzystać małe, średnie i duże przedsiębiorstwa z różnych branż, pod warunkiem przyłączenia do sieci gazowej Elenger lub posiadania umowy dystrybucyjnej z operatorem innej sieci gazowej. Obsługujemy zarówno pojedyncze punkty poboru, jak i firmy działające w wielu lokalizacjach. Dzięki elastycznym warunkom współpracy oferta dopasowywana jest do specyfiki każdej działalności.

Gaz dla biznesu – jak wybrać odpowiednie rozwiązania z tego zakresu?

Decyzja o wyborze gazu dla biznesu powinna być poprzedzona dokładną analizą potrzeb energetycznych firmy. Podczas wyboru odpowiedniego rozwiązania z zakresu dostawy gazu dla naszej firmy, powinniśmy skupić się na współpracy doświadczoną firmą, mogącą wspomóc w doborze odpowiedniej oferty, np. tej bazującej na rozliczaniu SPOT-owym. Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy podzielą się profesjonalnymi poradami dotyczącymi wyboru oferty dopasowanej do potrzeb firmy.

Dystrybucja i infrastruktura a cena gazu

Koszty dystrybucji i utrzymania infrastruktury gazowej są kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę paliwa gazowego. Dostawcy gazu muszą inwestować w modernizację i rozbudowę sieci gazowej, co generuje znaczne koszty, które są przenoszone na odbiorców końcowych. Dodatkowo opłaty regulacyjne, takie jak podatki od emisji CO2 czy opłaty za dostęp do sieci, również wpływają na ostateczną cenę gazu dla firm. Sezonowe wahania zapotrzebowania na gaz, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy zużycie gazu znacząco rośnie, mogą prowadzić do krótkoterminowych wzrostów cen, co dodatkowo obciąża budżety przedsiębiorstw. Nasi eksperci są w stanie dopasować ofertę w taki sposób, aby zakup paliwa gazowego był jak najbardziej korzystny.

Co powoduje wysokie ceny gazu dla firm?

Wysoka cena paliwa gazowego wiąże się z kilkoma czynnikami. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kwestie takie jak zmienna cena gazu na rynkach międzynarodowych, zależna w dużej mierze od czynników geopolitycznych i ekonomicznych. Do tego dochodzą także koszty dystrybucji, utrzymania infrastruktury, podatki i opłaty regulacyjne, które również wpływają na ostateczną cenę gazu. Firmy muszą brać pod uwagę również sezonowe wahania w zapotrzebowaniu na gaz, przez co w niektórych okresach gaz dla biznesu jest droższy, a w innych – tańszy.

Geopolityczne napięcia, takie jak konflikty zbrojne czy sankcje gospodarcze, mogą prowadzić do ograniczenia podaży gazu na rynkach międzynarodowych, co z kolei skutkuje wzrostem cen. Szczególnie istotne są w tym kontekście zmiany w polityce energetycznej krajów eksportujących gaz, mogące wpływać na dostępność i cenę gazu. Wysoka cena paliwa gazowego może być również wynikiem wzrostu kosztów wydobycia i transportu gazu, zwłaszcza w przypadku surowców z trudno dostępnych złóż, które wymagają użycia zaawansowanych technologii wydobywczych.

Co wpływa na cenę paliwa gazowego?

Cena paliwa gazowego dla firm może być uzależniona od wielu różnych czynników, takich jak sezonowość, poziom zużycia gazu czy długość trwania umowy. Możliwe jest ustalenie indywidualnych warunków umowy w celu uzyskania korzystniejszych stawek – nasza firma traktuje każdego klient indywidualnie, więc każdy przedsiębiorca ma szansę na uzyskanie atrakcyjnej oferty na dystrybucję gazu. Nasza propozycja obejmuje różne pakiety, dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw działających w różnej skali – dla małych i średnich firm sprawdzi się opcja Prosto z Rynku Elastycznie, z kolei większe organizacje mogą wiele zyskać na wsparciu w usłudze Giełda i Transze.

Ponadto zapewniamy dostęp do dodatkowych usług, takich jak audyty energetyczne, które pomagają zidentyfikować możliwe oszczędności energii i zoptymalizować zużycie gazu w firmie. Pozwala to nie tylko obniżyć koszty operacyjne działalności, lecz także zmniejszyć swój ślad węglowy. Jest to coraz istotniejsza kwestia w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej i nowych wymogów regulacyjnych, które mają spory wpływ na możliwości wykorzystania paliw.

Jak się liczy gaz dla przedsiębiorstw?

Cena paliwa gazowego dla firm jest obliczana na podstawie kilku kluczowych czynników. Zużycie gazu jest mierzone w metrach sześciennych (m3) i przeliczane na energię (kWh) według określonych współczynników kalorycznych. W zależności od warunków umowy może obowiązywać stała lub zmienna cena gazu oraz model łączony – SPOT z możliwością przejścia na stałą cenę.

Zmienna wartość paliwa gazowego to szansa na wykorzystanie dynamicznych zmian na rynku paliw, co może być szczególnie korzystne dla przedsiębiorstw, które mogą pozwolić sobie na bieżące dostosowanie zużycia. Szczególnie atrakcyjną w porównaniu z dwiema wcześniejszymi modelami rozliczeń jest nasza innowacyjna propozycja Prosto z Rynku Elastycznie, którą łączy zalety obu ofert w jednej umowie. W celu poznania szczegółów zachęcamy do kontaktu z naszymi wykwalifikowanymi doradcami!

Gaz dla biznesu w każdym obszarze kraju

Dzięki sprzedaży paliwa gazowego na zasadach TPA oraz własnej dystrybucji gaz dla biznesu jest dostępny na terenie całego kraju. Nasza rozbudowana sieć dystrybucyjna wraz z możliwością budowy nowych przyłączy sprawiają, że również firmy z mniej zurbanizowanych obszarów mogą skorzystać z tej formy energii na dogodnych warunkach. Zapewniamy również wsparcie w procesie uzyskiwania niezbędnych pozwoleń, a także w realizacji inwestycji związanych z podłączeniem do sieci gazowej.

Gaz dla biznesu – kto może skorzystać z tego rozwiązania?

Oferta gazu dla firm jest skierowana do przedsiębiorstw o różnej skali działalności i różnych potrzebach energetycznych. W pierwszej kolejności należy zadbać, by firma miała odpowiednie przyłącze gazowe. W tym celu wystarczy skontaktować się z nami – oferujemy kompleksową obsługę i pełne doradztwo w zakresie wyboru właściwego planu, jak również przyłączenia gazowe dla firm.

Warto także podkreślić, że gaz dla biznesu pozwala na skorzystanie z elastycznych rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb działalności. Firmy mogą negocjować warunki umowy na takie, które będą dla nich znacznie atrakcyjniejsze. W ramach naszych usług można liczyć także na szereg dodatkowych rozwiązań, m.in. monitoring zużycia gazu i doradztwo, co pomaga w optymalizacji kosztów i zachowaniu efektywności energetycznej. Szczególnie atrakcyjną formą rozliczeń za gaz dla biznesu jest korzystanie z elastycznej formuły rozliczeniowej, tj. SPOT z możliwością przejścia na stałą cenę. Taka oferta – Prosto z Rynku Elastycznie – dostępna jest u nas dostępna!

Gaz dla firm

Gaz ziemny to kluczowe źródło energii dla wielu przedsiębiorstw – od małych firm po największe korporacje. Decydując się na gaz dla biznesu, warto dowiedzieć się, jak wybrać właściwe rozwiązanie, jak wygląda wsparcie w tym zakresie dla przedsiębiorstw, a także od czego zależy zmienna cena paliwa gazowego. Gaz dla firm jest dostępny w naszej ofercie – zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami propozycji!

Przelicznik m³ na kWh i kWh na m³

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 23 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (Dz. U. z 2013 r., poz. 820), od 1 sierpnia 2014 r. wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne zobowiązane są do rozliczeń z klientami w jednostkach energii (kWh).

 

Taka jednostka rozliczeniowa ma przede wszystkim ułatwić porównanie cen gazu ziemnego z uwzględnieniem jego kaloryczności (ciepła spalania) z innymi nośnikami energii.

 

Szacunkową wartość przeliczenia m³ na kWh można sprawdzić korzystając ze wzoru:

 

 ilość gazu w m³   x  współczynnik konwersji   =  ilość energii w kWh 

 

Nominalna wartość współczynnika konwersji wynosi:

  • dla gazu ziemnego wysokometanowego – 10,972 kWh/m³
  • dla gazu ziemnego zaazotowanego – 9,111 kWh/m³

 

Jeśli są Państwo zainteresowani przeliczeniem m³ na kWh proszę kliknąć tutaj>>

 

Cena przyłączenia sieci gazowej dla domów

Podane poniżej ceny opłaty przyłączenia do sieci obowiązują od dnia 01.04.2025 r.

 

Opłata za przyłączenie nieruchomości do naszej sieci gazowej zależy od tego, jak daleko od sieci gazowej zlokalizowany jest budynek bądź granica twojej działki.

 

Opłata za przyłączenie do sieci gazowej (miejsce styku przyłącza i szafki gazowej) o długości do 15 metrów wynosi 3.392,96 zł brutto*.
W tę cenę wliczony jest projekt przyłącza, szafka gazowa, koszty wszystkich elementów potrzebnych do jego budowy (trójnik siodłowy, kształtki, rury przewodowe, zawór główny, reduktor z zaworem bezpieczeństwa i wysokiej klasy gazomierz), a także koszt robocizny.

 

Jeśli natomiast długość przyłączenia do sieci gazowej (miejsce styku przyłącza i szafki gazowej) będzie dzielić odległość większa, niż 15 metrów, opłata za każdy dodatkowy metr przyłącza wyniesie 140,59 zł/mb brutto*.

 


* Opłata przyłączeniowa do sieci gazowej dla przyłącza o mocy do 10m³/h dla gazu wysokometanowego i do 25 m³/h dla gazu zaazotowanego.

 

WYPEŁNIJ WNIOSEK ONLINE

 

SPRAWDŹ AKTUALNE TARYFY DLA PALIW GAZOWYCH

Etapy budowy przyłącza gazowego

Cały proces przyłączenia do sieci gazowej obejmuje 5 etapów:

 

Etap 1: Złożenie wniosku>>
Etap 2: Podpisanie umowy i wpłata zaliczki>>
Etap 3: Projektowanie instalacji wewnętrznej i przyłącza>>
Etap 4: Przyłączenie nieruchomości i montaż instalacji wewnętrznej>>
Etap 5: Uruchomienie instalacji>>

 

Zanim zaczniesz realizować plan przyłączenia firmy do naszej sieci gazowej zbierz następujące dokumenty:

 

1. Mapa poglądowa z zaznaczoną działką, na której znajduje się obiekt, który ma zostać przyłączony do naszej sieci gazowej.

2. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub KRS.

 

Pamiętaj! Na każdym etapie inwestycji nasi doradcy służą pomocą, przejmują na siebie wiele obowiązków, dopilnowują formalności i koordynują terminy. Dzięki temu, cały proces przyłączenia do naszej sieci gazowej, przebiega sprawnie i bezproblemowo.

 

Cena

Podane poniżej ceny opłat za przyłączenie do sieci gazowej obowiązują od dnia 01.04.2025 r.
 

Koszt przyłączenia do sieci gazowej uzależniony jest od długości wybudowanego przyłącza, a także jego mocy:

Moc przyłączeniowa

Opłata ryczałtowa
za przyłączenie do sieci dystrybucyjnej przyłączem o długości nie większej 15 m
Stawka opłaty
za każdy metr przyłącza
powyżej 15 m

[m³/h]
OR 
[zł]
SP 
[zł/m]
b ≤ 102.758,50114,30
10 < b ≤ 162.530,40 + 58,00 × (b-10)114,30
16 < b ≤ 252.878,60 + 50,90 × (b-16)115,60
25 < b ≤ 403.337,80 + 56,40 × (b-25)115,60
40 < b ≤ 654.183,90 + 55,30 × (b-40)126,70
65 < b5.564,90 + 39,70 × (b-65)126,70

 

 

Do stawek należy doliczyć podatek od towarów i usług (VAT).

 

Wysokość opłat za przyłącze zgodna zobowiązującą Taryfą dla Paliw Gazowych

 

W cenę wliczone są następujące usługi:

  • projekt przyłącza,
  • szafka gazowa,
  • koszty elementów składowych przyłącza (trójnik siodłowy, kształtki, rury przewodowe, zawór główny, reduktor z zaworem bezpieczeństwa i  gazomierz),
  • robocizna.

 

Zmiana sprzedawcy gazu ziemnego - sprawdź, jakie to proste!

Całkowicie bezpłatnie zajmiemy się wszelkimi formalnościami związanymi ze zmianą sprzedawcy gazu ziemnego.

 

  1. Podczas rozmowy nasz doradca pozna zapotrzebowanie Twojej firmy na gaz ziemny, przeanalizuje zużycie i pomoże wybrać najbardziej korzystną dla Ciebie ofertę. Po podpisaniu umowy i pełnomocnictwa dalsza część procedury będzie po naszej stronie.

     

  2. Nie musisz tracić swojego cennego czasu – zajmiemy się wszystkimi formalnościami z dotychczasowym sprzedawcą, a Twoja firma po prostu skorzysta z lepszej oferty. Pamiętaj, zmiany sprzedawcy możesz dokonywać wielokrotnie. My jednak dołożymy wszelkich starań, abyś został z nami.

Kiedy kontaktować się z Pogotowiem Gazowym?

  • Jeśli wyczuwasz ulatniający się gaz.
  • Jeśli przypuszczasz, że sieć lub instalacja gazowa mogła ulec uszkodzeniu.
  • Jeśli zauważyłeś znaczny spadek ciśnienia gazu lub jego całkowity brak.

Jak uchronić się przed awariami?

  • Pamiętaj o okresowych przeglądach instalacji gazowej.
  • Pamiętaj o zapewnieniu właściwej wentylacji w pomieszczeniach, w których znajdują się urządzenia gazowe i instalacja.
  • Wszelkie naprawy lub modernizacje zawsze powierzaj wykwalifikowanym fachowcom, posiadającym uprawnienia do pracy przy instalacjach gazowych.
  • Dbaj o to, by mieć zawsze pełen dostęp do kurka głównego lub zaworu odcinającego dopływ gazu do mieszkania (budynku).
  • Jeśli korzystasz z kuchenki gazowej, wychodząc z domu nie pozostawiaj nigdy włączonych palników.
  • Zapisz w widocznym miejscu numer naszego Pogotowia Gazowego: 45 95 95 992, by mieć go pod ręką w razie awarii.

Czy usługi naszego Pogotowia Gazowego są płatne? 

Nie. Zadaniem Pogotowia Gazowego jest pomoc w sytuacjach zagrożenia, a także usuwanie awarii i zapewnianie ciągłości dostawy gazu. Z tego względu za usługi Pogotowia nie pobieramy żadnych opłat.

Jak działa nasze Pogotowie Gazowe?

 

Pogotowie Gazowe to wyspecjalizowane służby operatora sieci gazowej - naszej spółki. Po przyjęciu zgłoszenia przez centralę telefoniczną Pogotowia Gazowego, informacja zostaje przekazana do lokalnego Biura Technicznego, położonego najbliżej miejsca zdarzenia. To pozwala naszym fachowcom na możliwie najszybszą reakcję.

 

Służby Pogotowia Gazowego dysponują samochodami technicznymi wyposażonymi w profesjonalne urządzenia diagnostyczne oraz sprzęt umożliwiający zabezpieczenie miejsca zdarzenia i usunięcie awarii.

 

W przypadkach szczególnego zagrożenia służby pogotowia gazowego współpracują z lokalną Strażą Pożarną.
 

Czekając na przyjazd Pogotowia Gazowego

  • Unikaj wszelkich źródeł ognia (np. papierosów, otwartego płomienia).
  • Nie korzystaj z instalacji elektrycznej, nie włączaj  i nie wyłączaj urządzeń elektrycznych.
  • Nie używaj telefonów stacjonarnych i komórkowych w pomieszczeniach.
  • Nie używaj żadnych urządzeń elektrycznych, które mogę wywołać przeskok iskry (ładunku elektrycznego).

Jak zachować się w razie rozszczelnienia instalacji lub wycieku gazu? 

  • Jak najszybciej zamknij kurek główny (najczęściej znajduje się w szafce gazowej), by odciąć dopływ gazu do budynku.
  • Otwórz okna i intensywnie przewietrz pomieszczenie.
  • Jeśli gaz ulatnia się bardzo szybko, opuść budynek wraz ze wszystkimi przebywającymi w nim osobami.
  • Jak najszybciej zadzwoń po nasze Pogotowie Gazowe: 45 95 95 992.
  • Zabezpiecz miejsce awarii przed dostępem osób postronnych.

Jak zgłosić awarię?

 

Zadzwoń do naszego Pogotowia Gazowego pod numer telefonu: 45 95 95 992.

 

Podaj swoje imię, nazwisko, adres i numer telefonu. Postępuj według wskazówek, których udzieli Ci konsultant przyjmujący zgłoszenie.
Pogotowie Gazowe dostępne jest przez 24h 7 dni w tygodniu.
 

Podsumowanie na fakturze

W podsumowaniu na fakturze znajdują się szczegółowe informacje, dotyczące poszczególnych pozycji na fakturze, takie jak:

  • wielkość zużycia gazu uwzględniona w rozliczeniu,
  • koszty zużycia gazu ogółem,
  • dane na temat faktur prognozowanych (jeśli były wystawiane),
  • różnica między zaliczkami a rzeczywistymi kosztami zużycia (nadpłata lub niedopłata).

Akcyza

Kto musi płacić akcyzę?

Przepisy dotyczące akcyzy reguluje nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z nią od 1 listopada 2013 roku dla odbiorców, którzy czerpią gaz ziemny na potrzeby działalności gospodarczej, wprowadzony został podatek akcyzowy.

Akcyza nie dotyczy osób, które korzystają z gazu do celów grzewczych w domach i mieszkaniach, a także niektórych instytucji (m.in. szkół, żłobków, szpitali, organizacji charytatywnych, instytucji państwowych, wojska, kolei, gospodarstw rolnych itp.).

Ile wynosi akcyza?

Zgodnie z przepisami ustawy, stawka podatku akcyzowego wynosi w przypadku zużywania go do celów opałowych niezwolnionych z podatku akcyzowego 1,38 PLN /1 GJ (przeliczniki wartości opałowej wyrażonej w GJ na metry sześcienne określone są w art. 88 ust. 7 Ustawy).

Klienci, którzy mają wątpliwości, czy ich działalność jest zwolniona z podatku akcyzowego, mogą we własnym zakresie zwrócić się o interpretację przepisów. My - jako sprzedawca gazu - nie mamy prawa, by występować z takim pytaniem w imieniu Klienta.

Opłata dystrybucyjna stała oraz opłata dystrybucyjna zmienna

Opłaty dystrybucyjne wiążą się z użytkowaniem infrastruktury gazociągowej w związku z dostawą gazu. Gazociągi muszą podlegać nieustannej konserwacji i monitorowaniu, ponieważ tylko dzięki temu możemy zapewnić Klientom nieprzerwane dostawy gazu i chronić sieć przed awariami. Dodatkowo, gazociągi są unowocześniane, by jeszcze lepiej pełniły swoje funkcje. To właśnie na pokrycie tych wszystkich zadań pobierana jest stała opłata za usługi dystrybucji.

Opłata dystrybucyjna stała naliczana jest proporcjonalnie do czasu świadczenia usługi dystrybucji w okresie rozliczeniowym i zależy od liczby dni, w których odbiorca pobierał gaz ziemny. Pobierana jest za każdy miesiąc, niezależnie od ilości zużytego gazu oraz mocy faktycznie wykorzystanej.
W przypadku klientów używających gazu ziemnego w domach i mieszkaniach uzyskuje się ją mnożąc liczbę godzin, w których czasie odbiorca korzystał z energii przez aktualną stawkę opłaty stałej. W przypadku firm i instytucji liczba godzin okresu rozliczeniowego mnożona jest przez zamówioną moc gazu oraz aktualną stawkę opłaty stałej.

Opłata dystrybucyjna zmienna – środki z tej opłaty przeznaczane są na zadania związane z pozyskiwaniem i dostarczaniem do odbiorców gazu ziemnego o odpowiednich parametrach i w potrzebnej ilości. Opłata ta obliczana jest w taki sam sposób zarówno dla odbiorców indywidualnych, jak i firm oraz instytucji. Opłatę dystrybucyjną zmienną oblicza się mnożąc zużycie gazu w danym okresie rozliczeniowym przez stawkę opłaty dystrybucyjnej zmiennej.

Opłata za gaz ziemny

To wartość zużytego gazu o standardowej kaloryczności. Oblicza się ją mnożąc zużycie gazu w danym okresie rozliczeniowym przez aktualną cenę gazu ziemnego. Informację na temat ceny gazu ziemnego również znajdziesz na fakturze.

Od 1 sierpnia 2014 roku jednostką rozliczeniową gazu (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2013 roku w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi) jest kilowatogodzina (kWh) - podobnie jak ma to miejsce na rynku energii elektrycznej.

Ustalenie zużycia gazu

Zużycie gazu określa się na podstawie różnicy pomiędzy poprzednim a bieżącym wskazaniem gazomierza. Na ilość zużytego gazu wpływa kilka parametrów np.: temperatura otoczenia, ciśnienie gazu oraz ciepło spalania gazu. Niektóre parametry gazu zmieniają się w ciągu okresu rozliczeniowego i mają bezpośrednie odzwierciedlenie w ponoszonych kosztach, inne - choć zmienne - nie wpływają na wysokość faktury. Z czego to wynika?

  • W przypadku ogrzewania gazowego, ilość zużywanego gazu ziemnego zależy przede wszystkim od temperatury otoczenia i temperatury oczekiwanej przez odbiorcę gazu. Im zimnej na zewnątrz, tym zużycie większe. Ponadto każdy wzrost temperatury o 1°C w ogrzewanych pomieszczeniach i na programatorze pokojowym, to większe zużycie gazu ziemnego. Warto sprawdzić jakie temperatury pomieszczeń w domu są optymalne dla zdrowia i ponoszonych kosztów.
  • Drugim ważnym elementem wpływającym na ilość zużytego gazu jest jego kaloryczność. W zapisach umownych gwarantujemy dostarczanie gazu o określonej kaloryczności, czyli cieple spalania. Sprawdź jakie ciepło spalania ma gaz dostarczany do Twojego domu/Twojej firmy – kliknij tutaj>>.
    W poszczególnych okresach rozliczeniowych kaloryczność gazu może ulegać niewielkim zmianom. Jest to praktycznie nieodczuwalne dla odbiorców, ponieważ gaz o wyższej kaloryczności zużywany jest w mniejszej ilości.

Okres rozliczeniowy

Okres rozliczeniowy to czas, który upływa pomiędzy kolejnymi odczytami licznika gazowego (wystawieniem kolejnych faktur za zużyty gaz ziemny). Okres rozliczeniowy wynosi 12 miesięcy.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, na podstawie odczytu licznika ustalamy rzeczywiste zużycie gazu ziemnego, wyliczamy należność za rzeczywiście zużyty gaz i porównujemy z wpłatami dokonanymi przez cały okres rozliczeniowy w formie zaliczek.
Jeśli kwota za zużyty gaz przekracza wartość zaliczek, wysyłamy do Klienta fakturę korygującą do zapłaty. Jeśli natomiast kwota za zużyty gaz jest mniejsza, niż wpłacone przez Klienta zaliczki – nadpłatę na prośbę Klienta zwracamy na konto bankowe lub księgujemy na poczet przyszłych zaliczek.

Informacje ogólne o fakturze za gaz ziemny

Na fakturze za media tj. prąd, gaz czy wodę oprócz kwoty za właściwe medium znajduje się wiele pozycji. Warto wiedzieć co się pod nimi kryje.

Poszczególne pozycje na fakturze za gaz, a także ich nazwy zostały ściśle określone w ustawie „Prawo energetyczne”. Zgodnie z jej wymogami, faktura musi składać się z 7 zasadniczych elementów:

  1. Okres rozliczeniowy,
  2. Ustalenie zużycia gazu,
  3. Opłata za gaz ziemny,
  4. Opłata abonamentowa,
  5. Opłata dystrybucyjna stała oraz opłata dystrybucyjna zmienna,
  6. Akcyza,
  7. Podsumowanie.

Zmiana jednostki rozliczeniowej gazu ziemnego

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 23 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (Dz. U. z 2013 r., poz. 820), od 1 sierpnia 2014 r. wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne zobowiązane są do rozliczeń z klientami w jednostkach energii (kWh).

Zmiana jednostki rozliczeniowej zużycia gazu ziemnego z m³ na kWh weszła w życie z dniem 1 sierpnia 2014 r.

Rozliczenie w kWh ma przede wszystkim ułatwić porównanie cen gazu ziemnego z uwzględnieniem jego kaloryczności (ciepła spalania) z innymi nośnikami energii.

Powyższa zmiana nie spowodowała wymiany gazomierzy. Szacunkową wartość przeliczenia m³ na kWh można sprawdzić korzystając ze wzoru:

ilość gazu w m3

x

współczynnik konwersji

=

ilość energii w kWH

Nominalna wartość współczynnika konwersji wynosi:

  • dla gazu ziemnego wysokometanowego – 10,972 kWh/m³,
  • dla gazu ziemnego zaazotowanego – 9,111 kWh/m³.

Jeśli są Państwo zainteresowani przeliczeniem m³ na kWh proszę kliknąć tutaj>>

Kto zajmuje się rozliczeniami?

Rozliczeniami zużycia gazu, energii elektrycznej zajmuje się Dział Pomiarów i Bilingu. Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane z rozliczeniami, zadzwoń - 123 800 000.

Jak opłacić fakturę za gaz?

Każdy nasz Klient otrzymuje indywidualny numer konta bankowego do wpłat za gaz ziemny. Aktualny numer konta znajduje się zawsze na fakturze.

Wszystko o taryfach gazowych

Czym jest taryfa?

Wszyscy nasi Klienci, korzystający z dostaw gazu: osoby prywatne, firmy i instytucje, przyporządkowani zostają do odpowiedniej taryfy. Taryfa to cennik, zawierający wszystkie stawki i opłaty, związane z dostawami gazu. Opracowana została w oparciu o obowiązujące ustawy i rozporządzenia dla branży energetycznej, a jej zatwierdzenia dokonuje prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Dla naszych Klientów oznacza to, że stawki ich opłat za gaz są kontrolowane przez instytucję państwową. W zależności od ilości pobieranego gazu, a także jego zastosowania, przypisujemy Klientów do grupy taryfowej:

  • G-0/L-0 (G-0 - klienci korzystający z gazu wysokometanowego E lub L-0 -klienci korzystający z gazu zaazotowanego Lw).
    Taryfa ta obejmuje Klientów indywidualnych, którzy korzystają z gazu ziemnego w kuchenkach gazowych i instalacjach C.W.U., ewentualnie ogrzewają tym paliwem niewielkie mieszkanie. Maksymalne roczne zużycie gazu ziemnego dla tej taryfy to 8800 kWh.
  • G-1/L-1 (G-1 klienci korzystający z gazu wysokometanowego E lub L-1 klienci korzystający z gazu zaazotowanego Lw).
    Taryfa ta przeznaczona jest dla Klientów indywidualnych, którzy ogrzewają gazem ziemnym większe mieszkania i domy, a ich roczne zużycie gazu ziemnego wynosi od 8800 kWh wzwyż. Do tej grupy taryfowej należą również małe firmy usługowe i produkcyjne ze zużyciem większym niż 8800 kWh na rok. Odczyt gazomierza następuje raz do roku.
  • G-1.12/L-1.12 (G-1.12 klienci korzystający z gazu wysokometanowego E lub L-1.12 klienci korzystający z gazu zaazotowanego Lw).
    Taryfa ta przeznaczona jest dla Klientów indywidualnych, którzy ogrzewają gazem ziemnym większe mieszkania i domy, a ich roczne zużycie gazu ziemnego wynosi od 8800 kWh wzwyż. Do tej grupy taryfowej należą również małe firmy usługowe i produkcyjne ze zużyciem większym niż 8800 kWh na rok. Odbiorca gazu dokonuje comiesięcznych odczytów gazomierza.
  • G-2/L-2, G-3, G-4, G-5 - to taryfy dotyczące dużych odbiorców gazu, takich jak przedsiębiorstwa przemysłowe. W tym przypadku przypisanie do konkretnej taryfy zależy od zamówionej mocy gazu (mierzonej w m³/h).

Jak zmienić grupę taryfową?

Nasi Klienci mogą dokonać zmiany grupy taryfowej raz w roku – w takim przypadku powinni złożyć wniosek najpóźniej miesiąc przed rozliczeniem rocznym. Zmiana grupy taryfowej może zostać dokonana także przez nas, jeśli zużycie gazu ziemnego w poprzednim roku zakwalifikuje Klienta do innej niż przypisana grupy taryfowej. Zmiana ta dokonywana jest przy rozliczeniu rocznym, przy czym dotyczy kolejnego okresu rozliczeniowego.

Mam zawartą z wami umowę kompleksową dostarczania gazu ziemnego, lecz jestem przyłączony do sieci PSG, czy też powinienem złożyć oświadczenie?

Odbiorcy przyłączeni do sieci Polskiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o. mają obowiązek przekazania Operatorowi, do dnia 31 lipca, informacji o minimalnej ilości gazu ziemnego, której pobór nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa osób oraz uszkodzenia lub zniszczenia obiektów technologicznych i odpowiada maksymalnemu dozwolonemu poborowi gazu ziemnego w 10. Stopniu zasilania.
Informacja jest dostępna także tutaj>>

Jakie są obowiązki Operatora w związku z tworzeniem Planu Ograniczeń?

Operator aktualizuje corocznie Plan Ograniczeń i przedkłada plan, do dnia 15 listopada danego roku, Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do zatwierdzenia w drodze decyzji.

Operator podaje do publicznej wiadomości pierwszą część planu w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości lub w formie elektronicznej na swojej stronie internetowej. W terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o zatwierdzeniu Planu Ograniczeń Operator przekazuje informacje o:

 

1) maksymalnych godzinowych i dobowych ilościach poboru gazu ziemnego w poszczególnych stopniach zasilania:

 

a) odbiorcy, w zakresie jego dotyczącym,

 

b) Przedsiębiorstwom energetycznym prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na obrocie gazem ziemnym, w zakresie dotyczącym odbiorców danego przedsiębiorstwa energetycznego,

 

2) Możliwości zastosowania zgodnie z w § 4 ust. 2 Rozporządzenia ws. sposobu i trybu wprowadzania ograniczeń [Dz. U. z 2021 r. poz. 549] ograniczeń określonych w 12 stopniu zasilania – odbiorcom przyłączonym do sieci dystrybucyjnej gazowej:

 

a) przedsiębiorcom w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086),

 

b) podmiotom prowadzącym działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

 

c) rolnikom wynajmującym pokoje, sprzedających posiłki domowe i świadczącym w gospodarstwach rolnych inne usługi związane z pobytem turystów,

 

d) producentom będącym rolnikami wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2020 r. poz. 1891),

 

e) rolnikom prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.2),

 

f) kołom gospodyń wiejskich prowadzącym działalność na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 i 932), które spełniają warunki, o których mowa w art. 24 ust. 1 tej ustawy

– w przypadku których moc umowna w miejscu poboru gazu ziemnego z systemu gazowego lub sumie miejsc poboru tego gazu z systemu gazowego zasilających danego odbiorcę pod jednym adresem, zwanych dalej „punktem wyjścia z systemu gazowego”, nie przekracza 710 kWh/h,

 

5) podmiotom stanowiącym element systemu oświaty, o których mowa w art. 2 pkt 1, 2, 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4), przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

6) organom administracji publicznej w rozumieniu art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695 i 1298) i urzędów je obsługujących, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

7) odbiorcom gazu ziemnego, w zakresie w jakim zajmują się wytwarzaniem ciepła dla odbiorcy w zakresie, w jakim zajmuje się wytwarzaniem ciepła dla odbiorców, o których mowa w pkt 1, 2 i 3 powyżej, pobierających ciepło w okresie od dnia 1 września do dnia 31 maja na potrzeby centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej, wentylacji oraz technologii w postaci pary i wody gorącej, lub zaopatrywaniem w ciepło tych odbiorców, pod warunkiem że instalacji tego odbiorcy gazu ziemnego nie można zasilać paliwem innym niż gaz ziemny.

 

Ww. Operatorzy informują odbiorców o ustalonej dla nich w zatwierdzonym planie wprowadzania ograniczeń ilości poboru gazu ziemnego w poszczególnych stopniach zasilania. Wielkości te stają się integralną częścią umów sprzedaży, umów o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji gazu ziemnego oraz umów kompleksowych.

Co z odbiorcami przyłączonymi do sieci po 30 czerwca?

Dla odbiorcy, który został przyłączony do sieci po 30 czerwca roku, w którym opracowywany jest Plan Ograniczeń za ilość gazu ziemnego w 2. stopniu zasilania, przyjmuje się wielkość mocy umownej określonej w umowie kompleksowej, a za ilość gazu ziemnego w 10. stopniu zasilania przyjmuje się wartość minimalnego możliwego do zrealizowania poboru gazu ziemnego, wynikającego z postanowień określających maksymalne dopuszczalne ograniczenia w poborze gazu ziemnego zawartych w obowiązującej w chwili opracowywania Planu Ograniczeń umowie kompleksowej.

Co, w przypadku nieprzekazania informacji przez odbiorcę?

W przypadku kiedy odbiorca nie przekaże w terminie informacji o 10. stopniu zasilania, a który w okresie od 1 lipca roku poprzedzającego do 30 czerwca roku, w którym opracowywany jest Plan Ograniczeń:

 

- pobierał gaz - za ilość gazu ziemnego w 10. stopniu zasilania przyjmuje się minimalny godzinowy i dobowy pobór gazu ziemnego odnotowany w tym okresie, z wyłączeniem dni, dla których pobór dobowy w punkcie wyjścia z systemu gazowego był równy 0 kWh/dobę,

 

- nie pobierał gazu lub realizował pobór w części tego okresu - za ilość gazu ziemnego w 2. stopniu zasilania przyjmuje się wielkość mocy umownej określonej w umowie kompleksowej, a za ilość gazu ziemnego w 10. stopniu zasilania przyjmuje się wartość minimalnego możliwego do zrealizowania poboru gazu ziemnego, wynikającego z postanowień określających maksymalne dopuszczalne ograniczenia w poborze gazu ziemnego zawartych w obowiązującej w chwili opracowywania Planu Ograniczeń umowie kompleksowej.

Jakie są obowiązki odbiorców w związku z tworzeniem Planu Ograniczeń?

Odbiorcy objęci Planami Ograniczeń informują Operatora, do którego sieci są przyłączeni, do dnia 31 lipca każdego roku, o minimalnej ilości gazu ziemnego, której pobór nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa osób oraz uszkodzenia lub zniszczenia obiektów technologicznych i odpowiada maksymalnemu dozwolonemu poborowi w 10. stopniu zasilania. Ilość ta, określona przez odbiorcę, nie może przekraczać najwyższego z minimalnych godzinowych i dobowych poborów gazu ziemnego wyznaczonych dla każdego roku w okresie 3 lat poprzedzających dzień 1 lipca roku, w którym został opracowany plan, z wyłączeniem dni, w których godzinowa i dobowa ilość gazu ziemnego, jaką pobierał odbiorca w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego, nie przekraczała 15% wartości określonej dla tego odbiorcy w drugim stopniu zasilania, wyznaczonej dla danego roku. Wartość ta może być weryfikowana przez Operatora.

Jakie dane zawiera Plan Ograniczeń i czy są one publikowane?

Pierwsza część Planu Ograniczeń zawiera informacje dot.: obowiązywania planu, sumarycznych maksymalnych godzinowych i dobowych ilości poboru gazu ziemnego dla poszczególnych stopni zasilania od 1 do 12 i poszczególnych rodzajów gazu ziemnego, sporządzone w formie zestawienia.

 

Druga część Planu Ograniczeń zawiera informacje o średniej godzinowej i dobowej ilości gazu ziemnego w 2. stopniu zasilania oraz określenie maksymalnych godzinowych i dobowych ilości poboru gazu ziemnego w stopniach zasilania od pierwszego do dwunastego przez poszczególnych odbiorców przyłączonych do sieci, z wyjątkiem odbiorców chronionych.

 

Na naszej stronie internetowej publikujemy wyłącznie pierwszą część Planu Ograniczeń.

Po co tworzony jest Plan Ograniczeń?

Aby zagwarantować, że ograniczenia wprowadzane będą w sposób, który zapewnia bezpieczne funkcjonowanie systemu gazowego oraz gwarantuje bezpieczeństwo osób, oraz uniknięcie ryzyka uszkodzenia lub zniszczenia obiektów technologicznych przez umożliwienie odbiorcom dostosowania działania ich instalacji gazowych do zmniejszonego poboru gazu ziemnego, operatorzy poszczególnych systemów gazowych zobowiązani są do tworzenia Planów Ograniczeń, zgodnie z którymi te ograniczenia są wprowadzane.

 

Z tego powodu Plany Ograniczeń określają maksymalne godzinowe i dobowe ilości poboru gazu ziemnego przez poszczególnych odbiorców przyłączonych do ich sieci, dla poszczególnych stopni zasilania.

Co grozi za niestosowanie się do ograniczeń w poborze gazu ziemnego?

Na podstawie art. 63 ust. 1 pkt. 11 Ustawy o zapasach ten, kto nie stosuje się do ograniczeń w poborze gazu ziemnego, podlega karze pieniężnej, wymierzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Czy ponosimy odpowiedzialność za skutki wprowadzonych ograniczeń?

Przedsiębiorstwa energetyczne nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wprowadzanych ograniczeń (art. 57 Ustawy o zapasach).

Kto nie podlega ograniczeniom w 12 stopniu zasilania? 

Ograniczenia w 12 stopniu zasilania nie obejmują:

 

1) odbiorców gazu ziemnego w gospodarstwach domowych,

 

2) podmiotów zapewniających świadczenie opieki zdrowotnej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.3) ) przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

3) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w rozumieniu art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369) przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

4) noclegowni i ogrzewalni, o których mowa w art. 48a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

5) jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821 oraz z 2021 r. poz. 159) przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

6) jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz jednostek współpracujących z tym systemem w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 882, 2112 i 2401 oraz z 2021 r. poz. 159) przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

7) podmiotów prowadzących żłobki i kluby dziecięce, w zakresie tej działalności, a także dziennych opiekunów, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75), przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

8) przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028) przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

9) podmiotów odpowiedzialnych za gospodarowanie odpadami, w zakresie, w jakim realizują zadania, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797, 875 i 2361), przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej,

 

10) odbiorców gazu ziemnego, w zakresie, w jakim zajmują się wytwarzaniem ciepła dla odbiorców (wymienionych powyżej), o których mowa  w ust. 1 pkt 1, 3–7 i 10–12, pobierającego ciepło w okresie od dnia 1 września do dnia 31 maja, na potrzeby centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej, wentylacji oraz technologii w postaci pary i wody gorącej, lub zaopatrywaniem w ciepło tego odbiorcy, pod warunkiem że instalacji tych odbiorców gazu ziemnego nie można zasilać paliwem innym niż gaz ziemny.

Czym są stopnie zasilania?

Ujęte w Planach Ograniczeń ograniczenia określa się w stopniach zasilania od 1 do 12 dla odbiorców i punktów wyjścia z systemu gazowego, w których pobierają gaz ziemny.

 

1 stopień zasilania odpowiada wielkości maksymalnej mocy umownej, jaką może pobierać odbiorca w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego na podstawie umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług dystrybucji paliw gazowych, lub umowy kompleksowej.

 

2 stopień zasilania odpowiada średniej godzinowej i dobowej ilości gazu ziemnego, jaką pobierał odbiorca w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego w okresie od dnia 1 lipca roku poprzedzającego do dnia 30 czerwca roku, 
w którym został opracowany plan, z wyłączeniem dni, dla których pobór dobowy w punkcie wyjścia z systemu gazowego był równy 0 kWh/dobę.

 

Stopnie zasilania od 3 do 9 określa się w planie jako wartości godzinowe i dobowe – pośrednie między stopniem zasilania 2 a 10 – zmniejszające się proporcjonalnie, chyba że istnieją technicznie uzasadnione przesłanki innej zmienności stopni zasilania, przy zachowaniu zasady stopniowej redukcji poboru gazu ziemnego między 2 a 10 stopniem zasilania.

 

10 stopień zasilania odpowiada minimalnej godzinowej i dobowej ilości gazu ziemnego pobieranej przez odbiorcę 
w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego, niepowodującej zagrożenia bezpieczeństwa osób ani uszkodzenia lub zniszczenia obiektów technologicznych.

 

11 stopień zasilania odpowiada zerowej godzinowej i dobowej ilości gazu ziemnego pobieranej przez odbiorcę 
w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego.

 

12 stopień zasilania odpowiada zerowej godzinowej i dobowej ilości gazu ziemnego pobieranej w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego przez odbiorców, w tym następujących odbiorców chronionych:

 

1) odbiorców przyłączonych do sieci dystrybucyjnej gazowej, w przypadku których moc umowna w miejscu poboru gazu ziemnego z systemu gazowego nie przekracza 710 kWh/h:

 

a) przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086),

 

b) podmiotów prowadzących działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

 

c) rolników wynajmujących pokoje, sprzedających posiłki domowe i świadczących w gospodarstwach rolnych inne usługi związane z pobytem turystów,

 

d) producentów będących rolnikami wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego, 
o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2020 r. poz. 1891),

 

e) rolników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.2),

 

f) kół gospodyń wiejskich prowadzących działalność na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 i 932), które spełniają warunki, o których mowa w art. 24 ust. 1 tej ustawy.

 

2) odbiorców przyłączonych do sieci dystrybucyjnej gazowej:

 

a) podmiotów stanowiących element systemu oświaty, o których mowa w art. 2 pkt 1, 2, 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

 

b) organów administracji publicznej w rozumieniu art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695 i 1298) i urzędów je obsługujących,

 

3) odbiorców gazu ziemnego, w zakresie w jakim zajmują się wytwarzaniem ciepła dla odbiorcy, o którym mowa powyżej, pobierającego ciepło w okresie od dnia 1 września do dnia 31 maja, na potrzeby centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej, wentylacji oraz technologii w postaci pary i wody gorącej, lub zaopatrywaniem w ciepło tego odbiorcy, pod warunkiem, że instalacji tych odbiorców gazu ziemnego nie można zasilać paliwem innym niż gaz ziemny.

W jaki sposób wprowadzane są ograniczenia w poborze gazu ziemnego?

Ograniczenia wprowadzane są za pomocą komunikatów operatora systemu przesyłowego – OGP Gaz-System SA 
o obowiązujących stopniach zasilania. Komunikaty o obowiązujących na czas 12 godzin stopniach zasilania oraz 
o przewidywanych na następne 12 godzin stopniach zasilana są ogłaszane w radiowych komunikatach energetycznych w programie I Polskiego Radia, oraz na stronach internetowych ww. operatora. Komunikaty są ogłaszane co najmniej 10 godzin przed wprowadzeniem danego stopnia zasilania i zawierają informację o godzinie rozpoczęcia obowiązywania tego stopnia, przy czym komunikaty o stopniach zasilania obowiązujących:

 

1) od godziny 6:00 do godziny 18:00 danej doby – ogłaszane są najpóźniej do godziny 20:00 doby poprzedniej,

 

2) od godziny 18:00 danej doby do godziny 6:00 doby następnej – ogłaszane są najpóźniej do godziny 8:00 danej doby. Komunikaty zawierają dodatkowo informację o przewidywanym do wprowadzenia kolejnym stopniu zasilania.

Którzy odbiorcy naszej spółki podlegają ograniczeniom?

Ograniczeniami objęci są wszyscy odbiorcy, z wyjątkiem odbiorców chronionych, tj.:

 

1) odbiorców gazu ziemnego w gospodarstwach domowych,

 

2) odbiorców przyłączonych do sieci dystrybucyjnej gazowej, w przypadku których moc umowna w miejscu poboru gazu ziemnego z systemu gazowego nie przekracza 710 kWh/h:

 

a) przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086),

 

b) podmiotów prowadzących działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

 

c) rolników wynajmujących pokoje, sprzedających posiłki domowe i świadczących w gospodarstwach rolnych inne usługi związane z pobytem turystów,

 

d) producentów będących rolnikami wyrabiającymi mniej niż 100 hektolitrów wina w ciągu roku gospodarczego, 
o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2020 r. poz. 1891),

 

e) rolników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.2),

 

f) kół gospodyń wiejskich prowadzących działalność na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 i 932), które spełniają warunki, o których mowa w art. 24 ust. 1 tej ustawy

 

3) odbiorców przyłączonych do sieci dystrybucyjnej gazowej:

 

a) podmiotów zapewniających świadczenie opieki zdrowotnej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. 
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398 z późn. zm.3),

 

b) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w rozumieniu art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369),

 

c) noclegowni i ogrzewalni, o których mowa w art. 48a ust. 3 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

 

d) jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821),

 

e) jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz jednostek współpracujących z tym systemem 
w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 882, 2112 i 2401),

 

f) podmiotów stanowiących element systemu oświaty, o których mowa w art. 2 pkt 1, 2, 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. -Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

 

g) organów administracji publicznej w rozumieniu art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. -Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695 i 1298) i urzędów je obsługujących,

 

h) podmiotów prowadzących żłobki i kluby dziecięce, w zakresie tej działalności, a także dziennych opiekunów, 
o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75),

 

i) przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. 
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028),

 

j) podmiotów odpowiedzialnych za gospodarowanie odpadami, w zakresie w jakim realizują zadania, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797, 875 i 2361),

 

4) odbiorców gazu ziemnego, w zakresie w jakim zajmują się wytwarzaniem ciepła dla odbiorcy, o którym mowa powyżej, pobierającego ciepło w okresie od dnia 1 września do dnia 31 maja, na potrzeby centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej, wentylacji oraz technologii w postaci pary i wody gorącej, lub zaopatrywaniem w ciepło tego odbiorcy, pod warunkiem, że instalacji tych odbiorców gazu ziemnego nie można zasilać paliwem innym niż gaz ziemny.

 

W przypadku gdy odbiorca chroniony oprócz ww. działalności prowadzi również inną działalność, wówczas w zakresie tej działalności podlega ograniczeniom.

Czym są ograniczenia w poborze gazu ziemnego i kiedy są wprowadzane?

Ograniczenia w poborze gazu ziemnego polegają na ograniczaniu maksymalnego godzinowego i dobowego poboru gazu ziemnego i mogą być wprowadzone na czas oznaczony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części 
w przypadku: zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa, nieprzewidzianego wzrostu zużycia gazu ziemnego przez odbiorców, wystąpienia zakłóceń w przywozie gazu ziemnego, awarii w sieciach operatorów systemów gazowych, zagrożenia bezpieczeństwa funkcjonowania sieci gazowych, zagrożenia bezpieczeństwa osób, zagrożenia wystąpieniem znacznych strat materialnych, konieczności wypełnienia przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań międzynarodowych.

 

W przypadku wystąpienia jednej z ww. sytuacji operator systemu przesyłowego – OGP Gaz-System SA zgłasza ministrowi właściwemu do spraw energii potrzebę wprowadzenia ograniczeń w poborze gazu ziemnego. Na wniosek ministra, Rada Ministrów może wprowadzić ograniczenia, biorąc pod uwagę znaczenie odbiorców dla gospodarki 
i funkcjonowania państwa, w szczególności zadania wykonywane przez tych odbiorców oraz okres, na jaki będą wprowadzane te ograniczenia.

Jaka jest podstawa prawna dotycząca ograniczeń w poborze gazu ziemnego?

Kwestia ograniczeń w poborze gazu ziemnego została opisana w 2 dokumentach:

 

- Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 411)

 

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lutego 2021 r. w sprawie sposobu i trybu wprowadzania ograniczeń 
 w poborze gazu ziemnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 549).

Prąd dla firm

Wybór odpowiedniej oferty prądu dla firmy to ważny element zarządzania kosztami operacyjnymi. Różnorodność dostępnych taryf i ofert może być przytłaczająca – właśnie dlatego warto zacząć od dokładnej analizy swoich potrzeb energetycznych. Kto może skorzystać z ofert prądu dla firm, na co zwracać uwagę przy wyborze oferty, jakie są dostępne rozwiązania i jakie z nich warto wybrać? Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą i poradami dotyczącymi prądu dla firm.

Czy e-faktura całkowicie zastąpi fakturę papierową?

Lorem ipsum

Obraz
bot Adam

Jak zmienić adres e-mail na który przychodzą e-faktury

Lorem ipsum

Jak zgłosić korektę do e-faktury?

Lorem ipsum

Czy e-faktura całkowicie zastąpi fakturę papierową?

Lorem ipsum

Jak zmienić adres e-mail na który przychodzą e-faktury

Lorem ipsum

Jak zgłosić korektę do e-faktury?

Lorem ipsum

Przykładowe średnie zużycie dla danej grupy przyłączeniowej

 

Grupa przyłączeniowaOdpowiadająca grupa taryfowaŚrednie zużycie energii elektrycznej [MWh]
rocznemiesięcznedobowe
IIA2 065,00172,085,66
IIIB1, B2745,0062,082,04
IVC21058,750,29
Grupa przyłączeniowaOdpowiadająca grupa taryfowaŚrednie zużycie energii elektrycznej [kWh]
rocznemiesięcznedobowe
     
VC1, G15 292,801274,4041,92

Środki poprawy efektywności energetycznej

  • Realizacja i finansowanie przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej;
  • Nabycie urządzenia, instalacji lub pojazdu, charakteryzujących się niskim zużyciem energii oraz niskimi kosztami eksploatacji;
  • Wymiana eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu na urządzenie, instalację lub pojazd, o których mowa w pkt 2, lub ich modernizacja;
  • Realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2014 r. poz. 712 oraz z 2016 r. poz. 615);
  • Wdrażanie systemu zarządzania środowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 1, z późn. zm.), potwierdzone uzyskaniem wpisu do rejestru EMAS, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. poz. 1060).

Komu jest potrzebne doradztwo energetyczne?

Doradztwo energetyczne jest kluczowe dla każdej firmy, która pragnie działać bardziej efektywnie, redukując jednocześnie swoje koszty operacyjne i minimalizując wpływ na środowisko. W dzisiejszych czasach, kiedy koszty energii stale rosną, a regulacje prawne stają się coraz bardziej restrykcyjne, doradztwo energetyczne nabiera szczególnego znaczenia. Firmy z branży przemysłowej, wykorzystujące duże ilości energii w swoich procesach produkcyjnych, mogą dzięki naszym usługom zidentyfikować obszary, w których dochodzi do marnotrawstwa energii oraz wdrożyć technologie istotnie poprawiające ich efektywność energetyczną. Jednak nie tylko przemysłowi oferujemy nasze usługi – także firmy usługowe oraz instytucje publiczne mogą znacząco zredukować swoje wydatki na energię i zmniejszyć ślad węglowy poprzez skorzystania z naszego doradztwa energetycznego. Warto podkreślić, że nawet małe i średnie przedsiębiorstwa zyskują na doradztwie energetycznym.

Doradztwo energetyczne – krok po kroku

Współpracę w zakresie doradztwa energetycznego rozpoczynamy od szczegółowego audytu, umożliwiającego dokładne zrozumienie tego, jak i gdzie firma zużywa energię. Następnie identyfikowane są obszary wymagające poprawy, co umożliwia opracowanie planu działań mających na celu zwiększenie efektywności energetycznej. Kolejnym krokiem jest wdrożenie rekomendowanych rozwiązań. Obejmują one np.:

  • modernizację infrastruktury,
  • implementację nowoczesnych technologii,
  • optymalizację procesów,
  • i wiele więcej. 


Następnie zajmujemy się monitorowaniem wyników i bieżącym wsparciem, aby zapewnić trwałe oszczędności i optymalne zarządzanie energią.

Oferta dla firm – doradztwo energetyczne

Oszczędność energii to nie tylko ważne zagadnienie dla naszej planety, ale również dla naszych portfeli. Wiedza i świadomość wszystkich czynników, które wpływają na sposób wykorzystania i zużycie energii w firmie – to podstawa optymalizacji i efektywnego gospodarowania energią.

Oferujemy kompleksowe usługi, które pomogą Ci zrozumieć, jak działa energia, jak ją mierzyć oraz jakie są najefektywniejsze metody oszczędzania energii.

Jaki jest termin wydania informacji o możliwości przyłączenia (promesy)?

Informacja o możliwości przyłączenia jest określana w terminach analogicznych, jakie dotyczą określenia warunków przyłączenia.

Czy mam zawrzeć umowę o przyłączenie, jeśli planuję odbierać gaz za 2 lata?

Skontaktuj się z nami pod adresem mailowym kontakt@elenger.pl. W treści wiadomości podaj adres przyłączanej działki/budynku. Dostaniesz odpowiedź w ciągu 14 dni.

Jak przebiega proces przyłączenia do sieci gazowej?

Szczegółowe informacje dotyczące procesu realizacji przyłączenia znajdziesz tutaj.

Czy mogę podpisać elektronicznie umowę o przyłączenie?

Tak. Dla zawarcia umowy w trybie elektronicznym niezbędne jest podanie we wniosku o jej zawarcie swojego numeru telefonu i adresu poczty e-mail. Jest to warunek niezbędny, aby móc skorzystać z tej formy zawarcia umowy.

Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Jak złożyć wniosek o zawarcie umowy o przyłączenie?

Bez względu na to, czy posiadasz już określone przez nas warunki przyłączenie, czy też nie, złóż „Wniosek o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej”. 

Jeśli nie posiadasz warunków przyłączenia, otrzymasz od nas dwa dokumenty warunki przyłączenia i umowę o przyłączenie. W takim przypadku przed przygotowaniem dla Ciebie tych dokumentów sprawdzimy techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego. 

Niezbędnym warunkiem zawarcia umowy o przyłączenie jest posiadanie przez Ciebie tytułu prawnego do przyłączanej nieruchomości. 

Uzupełniony wniosek wraz z załącznikami złóż on-line, nie wychodząc z domu, korzystając z formularza dostępnego tutaj lub wydrukuj wniosek i po jego wypełnieniu prześlij skan na adres kontakt@elenger.pl.

Jakie są terminy na wydanie warunków przyłączenia do sieci gazowej?

Terminy na wydanie decyzji wynikają z obowiązującego prawa i wynoszą odpowiednio:

  • do 30 dni dla Klientów indywidualnych i małych przedsiębiorstw (Klienci Grupy przyłączeniowej BI),
  • do 60 dni dla usług, obiektów użyteczności publicznej, przemysłu (Klienci Grupy przyłączeniowej A i BII),
  • do 90 dni dla Klientów zajmujących się przesyłem, dystrybucją lub magazynowaniem gazu (Klienci Grupy przyłączeniowej C).

Ile czasu są ważne warunki przyłączenia?

Warunki przyłączenia ważne są przez okres dwóch lat.

Jak wypełnić pola określające moc i rodzaj odbiorników we wniosku?

W celu ułatwienia odbiorcom składającym wniosek o określenie warunków przyłączenia on-line zamieściliśmy podpowiedzi ułatwiające jego wypełnienie. Możesz również zasięgnąć pomocy u projektantów lub firm instalacyjnych wykonujących Twoją instalację gazową.

Jakie dodatkowe dokumenty muszę załączyć do wniosku o określenie warunków przyłączenia?

Do wniosku o określenie warunków przyłączenia dla odbiorcy końcowego należy dołączyć:

  • plan zabudowy lub szkic sytuacyjny określający usytuowanie obiektu, w którym będą używane przyłączane urządzenia, instalacje lub sieci, usytuowanie sąsiednich obiektów względem istniejącej sieci oraz propozycję lokalizacji punktu wyjścia z systemu gazowego,
  • pełnomocnictwo dla osób podpisujących wniosek, jeśli składany jest przez pełnomocnika - wzór pełnomocnictwa jest dostępny w Plikach do pobrania.

Jak złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia?

Możesz to zrobić na dwa sposoby:

 

  1. Uzupełniony wniosek wraz z załącznikami złożysz w wygodny sposób on-line, nie wychodząc z domu, korzystając z formularza dostępnego tutaj.
  2. Wniosek możesz również wydrukować i po jego wypełnieniu przesłać skan na adres kontakt@elenger.pl.


Na podstawie złożonego „Wniosku o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej” sprawdzimy techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego. Niezbędnym warunkiem przyłączenia do sieci gazowej jest posiadanie przez Ciebie tytułu prawnego do przyłączanej nieruchomości.

Gdzie znajdę wzór wniosku o określenie warunków przyłączenia i/lub zawarcie umowy o przyłączenie?

Wzór wniosku o określenie warunków przyłączenia do sieci i/lub zawarcie umowy o przyłączenie można odnaleźć w Plikach do pobrania.

 

Co należy zrobić, aby przyłączyć się do sieci gazowej?

Aby przyłączyć się do naszej sieci gazowej i korzystać z gazu ziemnego należy zawrzeć umowę o przyłączenie na podstawie określonych warunków przyłączenia.

Chcę wypowiedzieć umowę na gaz ziemny, co muszę zrobić?

W celu wypowiedzenia umowy należy przesłać oświadczenie o rozwiązaniu umowy kompleksowej – formularz znajduje się na stronie z plikami do pobrania.

Okres wypowiedzenia dla osób fizycznych to 1 miesiąc ze skutkiem na koniec miesiąca.

Jak mogę przepisać na siebie umowę na gaz ziemny?

W celu przepisania umowy (np. po zakupie nieruchomości), należy przesłać protokół zdawczo-odbiorczy dostępny tutaj.
W przypadku śmierci właściciela nieruchomości potrzebny jest akt zgonu – należy go nam dostarczyć. Na podstawie przesłanych dokumentów przygotujemy umowę dla nowego właściciela.

W jaki sposób mogę otrzymać zwrot nadpłaty?

W celu zwrotu nadpłaty należy wypełnić wniosek o zwrot nadpłaty, który znajdziesz tutaj.

Wypełniony wniosek prześlij na kontakt@elenger.pl.

Dlaczego nie dostałem/-am jeszcze faktury?

W przypadku taryfy G-1.12 sprawdź, czy odczyt gazomierza został przez Ciebie poprawnie przesłany. W celu systematycznego wystawiania faktur prosimy pamiętać o COMIESIĘCZNYM ODCZYCIE STANU GAZOMIERZA na ostatni dzień miesiąca kalendarzowego. Aktualny stan gazomierza prosimy podać najpóźniej do 10 dnia każdego miesiąca. Jest to niezwykle istotne, gdyż odczyty na inny dzień traktowane są przez system jako odczyt dodatkowy.

Przejdź na e-fakturę!

E-faktura jest dostępna u Ciebie natychmiast po wystawieniu. Nie musisz czekać na korespondencję papierową lub martwić się, że jej w porę nie odbierzesz.

 

Gdzie mogę złożyć wniosek o zawarcie umowy kompleksowej i jak podpisać umowę?

Przed montażem gazomierza należy zawrzeć z nami umowę kompleksową na dostawę gazu. Możesz to zrobić online na www.wniosek.elenger.pl 
Na jego podstawie zostanie przygotowana i przesłana do podpisu umowa na dostawę gazu. Umowę możesz w łatwy i szybki sposób podpisać elektronicznie za pośrednictwem platformy Autenti.

Jak podpisać umowę przez Internet – sprawdź szczegóły.

Kiedy mogę zmienić taryfę (sposób rozliczenia)?

Zmiany sposobu rozliczania można dokonać tylko raz w roku, przed rozliczeniem rocznym, tj. maksymalnie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego rozliczenie roczne (zgodnie z pkt. 3.6 Taryfy dla Paliw Gazowych). Kolejna zmiana będzie możliwa dopiero za rok (np. jeśli Twój roczny odczyt gazomierza przypada na dzień 1 października, to wniosek trzeba złożyć najpóźniej do 30 września).

Wniosek o zmianę taryfy znajdziesz tutaj.

 

Czy można przesunąć termin odbioru gazu?

Jeśli przyłączenie nie zostało zrealizowane to należy złożyć wniosek o zmianę terminu jego realizacji i tym samym ulegnie przesunięciu termin realizacji Twojego zobowiązania dotyczącego rozpoczęcia odbioru gazu.

Natomiast jeśli przyłączenie zostało już zrealizowane to nie ma możliwości zmiany terminu Twojego zobowiązania dotyczącego rozpoczęcia odbioru gazu.

W jaki sposób skontaktować się z Wami, kiedy nie mogę dodzwonić się na infolinię?

Staramy się odbierać wszystkie telefony od klientów, jednakże nie zawsze jest to możliwe. W takich sytuacjach zachęcamy do kontaktu mailowego na kontakt@elenger.pl.

Jaki mam indywidualny numer konta bankowego?

Każdy klient do dokonywania wpłat posiada swój indywidualny numer konta bankowego. Numer konta bankowego jest wskazany na umowie, na fakturze lub w e-BOK, w zakładce — moje dane.

Co mogę zrobić, żeby płacić mniej jako klient biznesowy?

Aby skorzystać z cen zgodnych z ustawą z dnia 15.12.2022 r. klienci biznesowi zobligowani są do złożenia stosowanego oświadczenia odbiorcy paliw gazowych o przeznaczeniu paliwa gazowego więcej informacji.

Co oznacza, że ceny są “zamrożone”?

Zgodnie z ustawą z 15.12.2022 r. ceny za gaz ziemny nie mogą być wyższe niż u sprzedawcy z urzędu (PGNiG).
Natomiast opłata dystrybucyjna została utrzymana zgodnie ze stawkami zawartymi w „Taryfie nr 17 dla paliw gazowych”.

W jaki sposób mogę aktywować fakturę w formie elektronicznej (e-faktura)?

1.      Jest kilka sposobów na uruchomienie e-faktury. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj kliknij.

Kontakt do pogotowia gazowego

Kontakt do pogotowia gazowego

Dla naszych Klientów został uruchomiony następujący numer telefonu Pogotowia Gazowego: 45 95 95 992

Pogotowie gazowe czynne jest 7 dni w tygodniu, 24h na dobę, 365 dni w roku.

Czy mogę zrezygnować z papierowej wersji faktury?

Oczywiście. Myślimy o ekologii, dlatego możesz u nas aktywować e-fakturę, która zastępuje tradycyjną fakturę papierową. Aktywację e-faktury zrobisz poprzez jedną z dwóch opcji do wyboru w dosłownie kilka sekund. Wybierz najlepszą opcję dla siebie czytaj więcej.

Czy mogę samodzielnie odczytywać licznik gazu ziemnego i gdzie należy podać odczytany stan licznika?

Zarówno w przypadku comiesięcznego odczytu, jak i odczytu raz do roku, Klient może samodzielnie odczytać stan gazomierza i poinformować nas o tym. Można tego dokonać w najdogodniejszy dla siebie sposób:

  • w e-BOK  kliknij tutaj
  • telefonicznie 123 800 000
  • poprzez formularz na stronie kliknij tutaj
  • poprzez wiadomość mailową, przesłaną na kontakt@elenger.pl, podając numer klienta, dzień spisania licznika i wskazanie

Jak często należy robić przegląd kominiarski?

Liczba kontroli w roku zależy od rodzaju spalanego paliwa. W przypadku gazu ziemnego, jako paliwa gazowego, kontrola powinna odbywać się 2 razy do roku.

Obowiązek taki został określony w art. 30 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Zgodnie z tym Rozporządzeniem w każdym budynku, w którym odbywa się proces spalania paliwa gazowego, stałego lub ciekłego, usuwa się zanieczyszczenia z przewodów dymowych i spalinowych:

  • od palenisk opalanych paliwem stałym – co najmniej cztery razy w roku;
  • od palenisk opalanych paliwem płynnym i gazowym – co najmniej dwa razy w roku

Czy podanie o uruchomienie odbioru gazu może zostać przesłane mailem?

Tak. Wypełniony druk podania o uruchomienie odbioru gazu ziemnego może zostać przesłany mailem na adres kontakt@elenger.pl. Należy jednak pamiętać, iż oryginał podania, należy przekazać nam najpóźniej w dniu montażu gazomierza (np. technikom podczas montażu gazomierza).

Kiedy powinno być dostarczone podanie o uruchomienie gazomierza?

Podanie o uruchomienie gazomierza/urządzenia gazowego Klient powinien dostarczyć po wybudowaniu przyłącza gazowego i wykonaniu instalacji wewnętrznej przez firmę instalacyjną oraz po podpisaniu umowy kompleksowej na dostarczanie paliwa gazowego. Aby zapewnić sobie uruchomienie gazomierza w oczekiwanym przez siebie terminie, Klient powinien złożyć podanie 14 dni wcześniej. W przypadku przyłączy nowo wybudowanych montaż gazomierza nie nastąpi jednak wcześniej niż 30 dni od ich wybudowania.

Co jest potrzebne do uruchomienia odbioru gazu ziemnego?

Przed montażem gazomierza należy zawrzeć z nami umowę kompleksową na dostawę gazu oraz dostarczyć do nas podanie o uruchomienie gazomierza.
Wniosek w celu zwarcia umowy możesz złożyć online  kliknij tutaj.
Na jego podstawie zostanie przygotowana i przesłana do podpisu umowa na dostawę gazu. 
Podanie o uruchomienie gazomierza, dostępne jest na stronie internetowej kliknij tutaj.

Pamiętaj!

Próba szczelności przeprowadzona przez Twojego instalatora jest ważna tylko 6 miesięcy od chwili jej przeprowadzenia.
Jeżeli minęło 6 miesięcy od przeprowadzenia tej próby, należy dostarczyć do nas aktualną próbę szczelności oraz opinię kominiarską wraz z podaniem o uruchomienie przyłącza.

Jeżeli chcesz ponownie uruchomić gazomierz, który był zablokowany lub zdjęty dłużej niż 6 miesięcy, należy dostarczyć do nas aktualną próbę szczelności oraz opinię kominiarską.

Czy można przesunąć termin realizacji przyłączenia nieruchomości do sieci gazowej?

Tak. Możesz to zrobić najpóźniej na 30 dni przed wskazanym w umowie o przyłączenie do sieci gazowej. Wniosek możesz przesłać na adres kontakt@elenger.pl lub wysłać listownie na nasz adres pocztowy wskazany w umowie o przyłączenie.